Powiatowy Urząd Pracy w Opocznie w obecnych strukturach jednostek samorządu powiatowego funkcjonuje od 1999 roku. Na podstawie art. 97 ustawy z dnia 24 lipca 1998 roku o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30 grudnia 1998 roku w sprawie dostosowania organizacji i obszaru działania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej, z dniem 1 stycznia 1999 roku istniejący wcześniej Rejonowy Urząd Pracy przekształcony został w Powiatowy Urząd Pracy.
Od 2010 r. urząd pracy funkcjonuje w nowej strukturze organizacyjnej, dostosowującej go do realizacji zadań wynikających ze zmian wprowadzonych w 2008 roku ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zmiany nakreślają nowy model funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia. Większy nacisk położyły one na aktywną pracę z osobami bezrobotnymi m.in. poprzez wprowadzenie standardów usług rynku pracy i skumulowanie tych działań w Centrach Aktywizacji Zawodowej. Decyzją Zarządu Powiatu Opoczyńskiego z dnia 30 grudnia 2009 r. wprowadzona została nowa struktura organizacyjna Powiatowego Urzędu Pracy W Opocznie, dostosowująca funkcjonowanie jednostki do tych wymagań.
W ramach Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ) skupione zostały aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Realizują je zgrupowane w ramach CAZ referaty i samodzielne stanowiska.
Referat Usług Rynku Pracy zajmuje się pośrednictwem pracy, poradnictwem zawodowym, pomocą w samodzielnym, aktywnym poszukiwaniu pracy oraz szkoleniami.
Referat Instrumentów Rynku Pracy realizuje te zadania aktywnej pomocy osobom bezrobotnym, które znajdują odzwierciedlenie w skierowaniu tych osób do pracy w ramach, przewidzianych ustawą, form pomocy lub prowadzą do samozatrudnienia, poprzez ich finansowanie.
Samodzielne Stanowisko ds. Programów zajmuje się sporządzaniem (na bazie przeprowadzanych analiz) i aplikowaniem do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o dodatkowe środki finansowe na realizację programów specjalnych i regionalnych oraz projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sprawami ewidencji osób bezrobotnych, udzielaniem informacji, wydawaniem zaświadczeń i niezbędnych osobom bezrobotnym dokumentów zajmuje się w Urzędzie Referat Informacji, Rejestracji, Ewidencji i Świadczeń.
W obecnej strukturze Urzędu funkcjonują ponadto:
Dział Głównego Księgowego, zajmujący się obsługą finansowo-księgową Urzędu, zarówno budżetową jak i Funduszu Pracy.
Dział Organizacyjny, zajmujący się zabezpieczeniem formalnym (obsługa prawna) i organizacyjnym Urzędu oraz sprawami kadrowymi pracowników PUP. W dziale Organizacyjnym ulokowane jest Samodzielne Stanowisko ds. Administrowania Siecią Komputerową.
Samodzielne Stanowisko ds. Statystyki, Analiz i Promocji, zajmuje się sporządzaniem okresowych sprawozdań statystycznych, przygotowywaniem analiz na potrzeby programów i projektów realizowanych przez Urząd oraz informacji o działaniach Urzędu w zakresie przeciwdziałania bezrobociu na terenie Powiatu Opoczyńskiego.